CINOA

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“Dear colleagues,
The flood of information that the internet has created has made us all more informed, but I am not so certain that it has made us more knowledgeable. The “fake” news that dogged the American election is not something that happens only in politics. The art and antiques business is also plagued with incomplete narratives in the form of information on prices going back over the years. A valuable resource from one point of view, but entirely useless in the wrong hands. The biggest problem facing dealers are the false equivalencies made between items that, in a dealer’s eyes, are in no way similar. Whatever the piece may be, there are differences in condition, provenance, quality, craftsmanship, and rarity that need assessing. These differences are hugely important that can make two similar looking items vastly different, a difference not readily seen on a computer screen or print out. The false equivalencies drawn from such information are the difference between knowledge and information. I don’t care how good the photos you see on a screen may be or how reputable the source, there is always more to learn when systematically examining an item. This is dealer knowledge, because dealers do it again and again. And, most importantly, their money is on the line when they do, so they better be right. Being informed about things certainly isn’t bad, just incomplete. But being knowledgeable about something requires work and study. This is one reason why the art and antique dealing trade is so very important. It isn’t just about taste or preference, as much as they can be important, it is about understanding on a level that encompasses much more than the object in front of them. This is what dealers are for, this is why we trade. It is an honorable profession.”
Best regards,
Clinton Howell
President of CINOA
Questo è un messaggio scritto dal Presidente della CINOA, Clinton Howell, e inviato a tutti i componenti della federazione, in cui sottolinea l’importanza del mestiere dell’antiquario e della differenza tra informazione e conoscenza. Non si può valutare un oggetto attraverso l’immagine di uno schermo di computer, ma è necessario stimarlo in base alle condizioni, alla rarità, alla provenienza, alla qualità e all’artigianato.
CINOA è una federazione internazionale con sede a Bruxelles, fondata nel 1935, di associazioni d’arte e antiquari leader che rappresenta 5.000 rivenditori in tutto il mondo. L’adesione è limitata perché presenta severe norme di qualità e competenza. Il logo “CINOA” è riconosciuto come simbolo, appunto, di qualità, competenza e integrità nel mondo dell’arte e dell’antichità. Si sforza, inoltre, di soddisfare le aspettative dei suoi membri attraverso iniziative attuali e future per:
  • aiutare l’arte e gli antiquari lavorando a livello internazionale;
  • diffondere informazioni sul mercato e le sue regole;
  • promuovere elevati standard etici nel commercio;
  • facilitare la legittima circolazione delle opere d’arte.